
Portfolio Manager
- Op locatie, Hybride
- Den Haag, Zuid-Holland, Nederland
- Amsterdam, Noord-Holland, Nederland
+1 meer- Interim vacatures
Functieomschrijving
Context en achtergrond
Binnen de organisatie wordt gestuurd op uniformiteit en integraliteit in de uitvoering van informatievoorziening (IV) over verschillende onderdelen heen. Op afdelingsniveau ligt de verantwoordelijkheid bij het toepassen van dit beleid en het realiseren van de eigen doelstellingen. De focus ligt op het uitvoeren van IV binnen de gestelde kaders en het bijdragen aan de strategische doelen.
De Portfoliomanager speelt een centrale rol in het opstellen van het businessinformatieplan, het ontwikkelen van Lean Business Cases (LBC) en het samenstellen van een veranderportfolio. Dit portfolio omvat niet alleen IV-gerelateerde projecten, maar de gehele veranderopgave van de afdeling. Informatieplanning is hierin een belangrijk onderdeel, waarbij coördinatie en begeleiding essentieel zijn. Het is van belang dat er een volledig en integraal overzicht is van alle lopende en geplande veranderingen. In sommige gevallen wordt ook geadviseerd over de inzet van projectmanagers.
Er loopt momenteel een adviestraject om de organisatiebrede IV-werkwijze te transformeren naar een Agile aanpak. Deze verandering brengt onzekerheden met zich mee en vraagt van de lead portfoliomanager het vermogen om effectief te navigeren binnen deze dynamiek en de impact op het portfolioproces te managen.
Doel van de functie
Regie voeren op de totstandkoming en uitvoering van de businessinformatieplanning en het samenstellen van een resultaatgericht veranderportfolio dat bijdraagt aan de strategierealisatie.
Vereisten
Werkzaamheden
Coördineren en bewaken van de voortgang en samenhang binnen het portfolio en de relatie met andere projecten.
Samenwerken met collega’s, waarbij de lead portfoliomanager zich richt op strategische projecten en de collega-portfoliomanager op tactische projecten.
Afstemmen met project- en portfoliocontrollers en andere stakeholders zoals managementteams, financiële afdelingen, project- en programmamanagers.
Signaleren van verbeterkansen en zelfstandig initiatieven nemen.
Omgaan met spanningsvelden tussen verschillende belangen en het maken van afgewogen keuzes.
Functie-eisen
Aantoonbare kennis van Agile, Scrum en SAFe.
Ervaring met (lead) portfoliomanagement.
of
Helemaal klaar!
Je sollicitatie is succesvol ingediend!